WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
§ 1
OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW
Na podstawie §2 ust.1 pkt.4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia15 lutego 1999r.
w sprawie ramowego statutu publicznej szkoły podstawowej i gimnazjum (Dz. U. nr 14 poz. 1 31), uwzględniając postanowienia Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999r
w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchacz; oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych oraz na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991r. o ;systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.
ustala się następujące zasady oceniania wewnątrzszkolnego:
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
a) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ( semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów
i rodziców (prawnych opiekunów);
b) ustalanie kryteriów oceniania zachowania
c) bieżące ocenianie i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznych ocen klasyfikacyjnych zachowania , wg przyjętej skali i kryteriów
d) ustalania rocznych ( semestralnych ) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
e) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych( semestralnych)ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania )
f) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom ( prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce
g) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego i warunki ich poprawiania.
4. Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych
śródrocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz
o sposobach sprawdzania przez siebie osiągnięć edukacyjnych uczniów, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej ) oceny klasyfikacyjnej
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych .
5. Wychowawcy klas IV , V i VI są zobligowani co roku do przedstawienia uczniom i ich rodzicom standardów egzaminacyjnych dla klasy VI .
6. Szkoła proponuje następujący system motywacyjny:
Rankingi:
- wewnątrzklasowy
- szkolny
- międzyszkolny
Wewnątrzszkolne konkursy:
- przedmiotowe
- artystyczne
- sportowe
Systemy nagradzania:
- drobne nagrody rzeczowe
- dyplomy
7.W ciągu roku szkolnego przeprowadzone będą ankiety wśród uczniów, rodziców, nauczycieli mające na celu sprawdzanie czy:
- kryteria są jasno przedstawione, znane uczniom i przestrzegane przez nauczycieli;
- ocenianie uczniów jest systematyczne,
- informuje, w jakim kierunku mają iść zmiany zarówno w procesie nauczania jak
i uczenia się,
- w ocenianiu wykorzystywane są różnorodne sposoby zbierania informacji
o osiągnięciach ucznia,
- rodzice są regularnie informowani o ocenach swoich dzieci,
- czy ocena pomaga uczniowi podejmować decyzję dotyczącą jego przyszłości,
- czy program nauczania jest dostosowany do możliwości dzieci i warunków szkolnych.
8 Rodzice (prawni opiekunowie) zobowiązani są do śledzenia bieżących osiągnięć i postępów dziecka.
9 Przewiduje się comiesięczne zebrania klasowe z rodzicami (więcej w zależności od sytuacji wychowawczej).
- obecność rodziców i porządek spotkań wychowawca odnotowuje w dzienniku.
10 Ustala się liczbę ocen z poszczególnych przedmiotów dla każdego ucznia jaką powinien uzyskać
w semestrze. Liczbę tę oblicza się w następujący sposób:
ilość godzin lekcyjnych danego przedmiotu w tygodniu x 3 ,
dla każdego ucznia w ciągu jednego semestru.
Ilość ocen wpisana w dzienniku dla każdego ucznia w semestrze nie może być mniejsza od ustalonej liczby ocen z danego przedmiotu.
11. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione prace kontrolne - pisemne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczyciela.
12 Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę
powinien ją uzasadnić.
13 Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno -
pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne
wynikające z realizowanego przez siebie programu nauczania, w stosunku do ucznia,
u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe,
umożliwiając sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
14.Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki, muzyki należy
w szczególności brać pod uwagę wysiłek włożony przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
15 W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki.
16 Decyzję o zwolnieniu z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych
możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach wydanych przez lekarza i na czas określony
w tej opinii.
17 W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje
się "zwolniony".
18. Bieżące ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia jest procesem ciągłym i systematycznym dokonywanym w różnych formach zapewniających osiągnięcie celów wewnątrzszkolnego oceniania, w tym min. na podstawie: - ustnych wypowiedzi dzieci,
- pisemnych i ustnych ćwiczeń wykonywanych podczas zajęć edukacyjnych.
- pisemnych i ustnych ćwiczeń wykonywanych w domu,
- ćwiczeń praktycznych wykonywanych podczas zajęć edukacyjnych,
- wytworów twórczości dziecięcej,
- pisemnych sprawdzianów i prac klasowych,
a) pod pojęciem pracy klasowej rozumiemy pracę pisemną, która trwa:
- co najmniej godzinę lekcyjną,
- jest zapowiedziana 1 tydzień przed terminem,
- ocena do dziennika wpisywana jest kolorem czerwonym,
- w semestrze przewiduje się maksymalnie 2 prace klasowe,
- w ciągu 1 tygodnia uczeń może mieć max 1 pracę klasową w różnych dniach;
b) pod pojęciem sprawdzianu ( kartkówki) rozumiemy pracę pisemną, która
-trwa do 1 godziny lekcyjnej,
-obejmuje materiał omawiany na 2 ostatnich lekcjach lub określony dział materiału,
- nie musi być zapowiedziana przez nauczyciela,
- ocena do dziennika wpisywana jest kolorem zielonym.
19. Ocena winna uwzględniać możliwości intelektualne ucznia oraz sugestie poradni
psychologiczno - pedagogicznej.
20. Oceny bieżące ustala się w stopniach wg następującej skali:
Stopień Oznaczenie cyfrowe skrót
celujący 6 cel
bardzo dobry 5 bdb
dobry 4 db
dostateczny 3 dst
dopuszczający 2 dop
niedostateczny 1 ndst
21. Ustala się następujące kryteria ogólne stopni:
I stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
a) posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza treści w programie nauczania danej dziedziny edukacyjnej, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej dziedziny edukacyjnej, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także problemy i zadania wykraczające poza program danej dziedziny edukacyjnej lub
c) osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim (powiatowym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia
II stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określany programem nauczania danej dziedziny edukacyjnej oraz
b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;
III stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania danej dziedziny edukacyjnej, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz
b) poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności, rozwiązuje /wykonuje/ samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;
IV stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania danej dziedziny edukacyjnej na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych
w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz
b) rozwiązuje /wykonuje/ typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności;
V stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
a) ma braki w opanowaniu treści ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego danej dziedziny edukacyjnej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy i umiejętności z danej dziedziny edukacyjnej w ciągu dalszej nauki oraz
b) rozwiązuje /wykonuje/ typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności;
VI stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego danej dziedziny edukacyjnej, a braki w wiadomościach
i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tej dziedziny edukacyjnej oraz
b) nie jest w stanie rozwiązać /wykonać/ zadań o niewielkim /elementarnym/ stopniu trudności.
Szczegółowe kryteria ocen ustalają nauczyciele poszczególnych dziedzin edukacyjnych
z uwzg.pkt.19.
22 Dopuszcza się stosowanie dodatkowo + , - przy ocenach:
▪ dostateczny
▪ dobry
▪ bardzo dobry
23 Klasyfikowanie śródroczne w klasach I - III polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych ucznia i ustaleniu jednej opisowejoceny zachowania w okresie od pierwszego dnia nauki w danym roku szkolnym do ostatniego dnia zajęć szkolnych przed rozpoczęciem ferii zimowych.
24 Opisowa ocena klasyfikacyjna powinna zawierać informację dotyczące poziomu osiągnięć
edukacyjnych ucznia i jego postępów, a w szczególność dotyczące:
Szczegółowe kryteria oceny opisowej ustalają nauczyciele.
25. Postępy uczniów będą odnotowane w:
- dzienniczkach,
- kronikach,
- kartach informacyjnych o uczniu.
26. Klasyfikowanie śródroczne w klasach IV-VI polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania
i zachowania ucznia oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
27. Klasyfikowanie roczne w klasach I-III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia
w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej, opisowej oceny klasyfikacyjnej oraz opisowej oceny
zachowania.
28 Klasyfikacja roczna w klasach IV-VI polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania wg skali określonej w ust. 19 i zachowania ucznia klasyfikacyjnych w danym roku szkolnym oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz oceny zachowania wg skali określonej w § 30 ust.3
29 O przewidywanym dla ucznia rocznym stopniu niedostatecznym nauczyciel
prowadzący zajęcia edukacyjne jest zobowiązany poinformować pisemnie ucznia i jego
rodziców (prawnych opiekunów) na miesiąc przed zakończeniem zajęć szkolnych.
30 Na tydzień przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej
nauczyciele oraz wychowawca klasy są zobowiązani poinformować ustnie ucznia i jego
rodziców o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych odnotowując ten fakt
w dzienniku lekcyjnym.
31 Ustalona przez nauczyciela ocena niedostateczna roczna ucznia klasy IV lub V może
być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
32. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna
(semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna , z zastrzeżeniem § 32
pkt. 3.
33 Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne,
a ocenę z zachowania -wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli , uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia .W przypadku, gdy dane zajęcia edukacyjne prowadzone są przez kilku nauczycieli, ustalana jest jedna wspólna ocena klasyfikacyjna przez tych nauczycieli.
34 Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne w klasach IV-VI ustala się w stopniach
wg skali jak w pkt.19.
35. Śródroczne i roczne ( semestralne) oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych
ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcie edukacyjne. Roczna
( semestralna) ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu
na promocję do klasy programowo wyższej ani ukończenie szkoły .
36. Ocena z religii i drugiego języka obcego jest wliczana do średniej ocen ucznia w danej klasie
37. Począwszy od IV klasy szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocje do klasy programowo
wyższej , jeśli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym
planie nauczania , uzyskał roczne ( semestralne) oceny wyższe od niedostatecznej .
38 Warunki przeprowadzania sprawdzianów i ich formy dla uczniów niepełnosprawnych oraz
niedostosowanych społecznie określają odrębne przepisy .W dokumentacji przebiegu nauczania
zamiast oceny następuje wpis „zwolniony”,
39. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo
indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia
40. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym
lub znacznym, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu
jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych , określonych w szkolnym planie nauczana,
z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego
na podstawie odrębnych przepisów , i zachowania ucznia w danym roku szkolnym
oraz ustaleniach rocznych ocen klasyfikacyjnych zachowania
41 Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się
do klasy programowo wyższej , uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia ,
w porozumieniu z rodzicami ( prawnymi opiekunami)
42 Dyrektor szkoły , na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej , w tym poradni specjalistycznej , albo niepublicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b, ust. 3b ustawy, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub
z głęboką dysleksją rozwojową, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z autyzmem z nauki drugiego języka obcego .
Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.
43. Uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą nie ma ustalanej oceny
zachowania. Roczna i końcowa klasyfikacja ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą odbywa się zgodnie z przepisami na podst. Art. 22 ust.2 pkt 4 . Dziecko to ma prawo uczestniczyć w szkole w nadobowiązkowych zajęciach pozalekcyjnych .
§ 2
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA ZACHOWANIA
1. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.
2. Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia ,
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej ,
- dbałość o honor i tradycje szkoły,
- dbałość o piękno mowy ojczystej,
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób ,
- godne , kulturalne zachowane się w szkole i poza nią ,
- okazywanie szacunku innym ludziom,
- funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,
- respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych, norm etycznych.
3. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem
punktu 3 i 4.
6.. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
7. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz
ich rodziców (opiekunów prawnych) o warunkach i sposobie oraz kryteriach
oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana
rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi
nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
8 Ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się według następującej skali:
Zachowanie Skrót
Wzorowe wz
Bardzo dobre bdb
Dobre db
Poprawne pop
Nieodpowiednie ndp
Naganne ngn
9. Ustala się następujące kryteria ogólne oceny zachowania:
Ocenę naganną otrzymuje uczeń , który :
- nie wykazuje poprawy mimo zastosowania przez szkołę, dom rodzinny i organizacje uczniowskie środków zaradczych.
- zachowuje się w sposób zagrażający zdrowiu swojemu i innych.
- arogancko i lekceważąco zachowuje się wobec nauczycieli i pracowników szkoły.
- nie wykonuje poleceń nauczycieli.
- niszczy mienie szkolne i społeczne.
- znęca się fizycznie lub psychicznie nad słabszymi.
- wyłudza pieniądze od swoich kolegów i koleżanek, stosuje szantaż.
- dopuszcza się kradzieży.
- prowokuje do bójek i bierze w nich udział.
- namawia kolegów do złych uczynków, ulega nałogom.
- opuszcza samowolnie lekcje , wagaruje.
- działa w nieformalnych grupach ( gangi , sekty )
- notorycznie nie nosi mundurka szkolnego.
Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który :
- nie wykazuje poprawy mimo środków zaradczych przez szkołę i dom rodzinny.
- nie przestrzega podstawowych zasad i norm współżycia społecznego: uczciwość, prawdomówność, poszanowanie godności innych.
- lekceważy nauczycieli i innych pracowników szkoły, znęca się fizycznie
lub psychicznie nad słabszymi.
- agresywnie zachowuje się wobec kolegów i jest wulgarny, dewastuje mienie szkolne lub społeczne.
- zdarzają mu się częste wagary i ucieczki z lekcji.
- w semestrze ma więcej niż 7 spóźnień i więcej niż 12 godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych.
- używa wulgarnego słownictwa
- ulega nałogom
- ubiera się ekstrawagancko, farbuje włosy.
- bardzo często nie nosi mundurka .
Ocenę poprawną otrzymuje uczeń , który :
- nie wykorzystuje swoich możliwości do wykonywania powierzonych mu zadań.
- reaguje na uwagi nauczycieli, wychowawców i pracowników szkoły dotyczące jego niewłaściwego zachowania - stara się poprawić swoje zachowanie.
- nie niszczy mienia szkolnego, społecznego i mienia kolegów, dba o higienę
i estetykę wyglądu własnego i otoczenia.
- nie wykazuje zachowań agresywnych wobec kolegów i pracowników szkoły.
- nie znęca się fizycznie lub psychicznie nad słabszymi.
- zdarza mu się zachowywać arogancko w stosunku do nauczycieli, pracowników szkoły i kolegów.
- sporadycznie używa wulgaryzmów.
- sporadycznie zdarzy mu się ulec nałogom.
- w ciągu semestru nie spóźnił się na zajęcia więcej niż 6 razy i nie ma więcej niż 12 godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych.
- w zeszycie uwag ma nie więcej niż 6 negatywnych wpisów,
- często nie nosi mundurka szkolnego.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń , który :
- dobrze wywiązuje się z powierzonych obowiązków szkolnych.
- cechuje go kultura osobista i kultura zachowania wobec dorosłych i rówieśników.
- osiąga wyniki nauczania na miarę swoich możliwości oraz warunków środowiskowych i zdrowotnych.
- przestrzega podstawowe zasady bezpieczeństwa , dba o zdrowie własne i innych.
- nie znęca się psychicznie lub fizycznie nad innymi.
- nie niszczy mienia szkolnego , społecznego i mienia kolegów.
- nic prowokuje konfliktów i bójek.
- nie ulega nałogom i nie namawia do nich nikogo.
- wykazuje chęć współpracy z wychowawcą i nauczycielami, dba o ład i porządek
w miejscu nauki.
- w ciągu semestru nie spóźnił się na zajęcia więcej niż 3 razy i nie ma więcej niż 6 nieusprawiedliwionych godzin lekcyjnych.
- w zeszycie uwag nie ma więcej niż 3 negatywne wpisy.
- nie ubiera się ekstrawagancko,
- nie farbuje włosów, nie robi makijażu.
- sporadyczne nie nosi mundurka szkolnego .
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń , który :
- bardzo dobrze wywiązuje się z powierzonych obowiązków szkolnych.
- szanuje tradycje, szkoły i dba ojej honor.
- wykazuje inicjatywę w pracy na rzecz klasy i szkoły.
- cechuje go kultura osobista i kultura zachowania wobec dorosłych i kolegów.
- jest pracowity i obowiązkowy.
- przestrzega norm współżycia społecznego: uczciwość, prawdomówność, poszanowanie godności osobistej.
- szanuje mienie szkoły , społeczne i mienie kolegów.
- ma nie więcej niż 1 spóźnienie i wszystkie godziny usprawiedliwione,
- reaguje na przejawy przemocy i agresji.
- nie używa wulgarnego słownictwa
- nie ulega nałogom
- chętnie pomaga słabszym kolegom.
- nie ubiera się ekstrawagancko
- nie farbuje włosów, nie robi makijażu
- prawie zawsze chodzi w mundurku szkolnym.
Ocenę wzorową otrzymuje uczeń , który :
- jest wzorem do naśladowania dla innych uczniów pod względem zachowania.
- wyróżnia się swoją kulturą osobistą, nienaganną postawą wobec nauczycieli, pracowników szkoły i osób ze swego otoczenia.
- wykazuje inicjatywę w pracy na rzecz klasy, szkoły i środowiska.
- aktywnie uczestniczy w życiu szkoły biorąc udział w różnych przedsięwzięciach: konkursy , praca w kołach, organizacjach w szkole i poza nią.
- przestrzega norm współżycia społecznego: uczciwość, prawdomówność poszanowanie godności osobistej.
- systematycznie uczęszcza do szkoły i nie spóźnia się na lekcje.
- ma usprawiedliwione wszystkie godziny nieobecności.
- zawsze nosi obuwie zmienne.
- reaguje na agresję i przemoc.
- nie używa wulgarnego słownictwa
- nie ulega nałogom
- służy radą i pomocą uczniom słabszym.
- nie ubiera się ekstrawagancko,
- nie farbuje włosów , nie robi makijażu.
- szanuje tradycje szkoły i dba ojej honor,
- zawsze chodzi w mundurku szkolnym .
11. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
12 Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowana dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
§ 3
OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW KLAS I - III
Postanowienia ogólne.
Postanowienia szczegółowe.
1. Klasyfikacja roczna uczniów klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu
osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku
szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej uczniów z zajęć
edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania .
4 Przy ustalaniu oceny z zakresu edukacji plastycznej, technicznej, muzycznej i ruchowo-
sportowej należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia
w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.
5..Oceny ucznia dokonuje nauczyciel 2 razy w ciągu roku szkolnego, na podstawie obserwacji
i ocen opisowych.
6. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną
zachowania
7. Na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy
lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców( prawnych opiekunów)
oraz po uzyskaniu opinii publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej , w tym
publicznej poradni specjalistycznej, rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu
ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego .
8. W klasach I-III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami
opisowymi .
9 W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy
przez ucznia klasy I -_III na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno- pedagogiczną , w tym publiczną poradnię specjalistyczną , oraz po zasięgnięciu opinii rodziców ( prawnych opiekunów) ucznia .
10 Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania , z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów , i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
§ 4
TRYB ODWOŁAWCZY
Zasady poprawiania oceny klasyfikacyjnej.*
- podwyższyć ocenę - w przypadku pozytywnego wyniku
- pozostawić ocenę ustaloną wcześniej - w przypadku negatywnego wyniku.
§ 5
Zasady organizowania i przeprowadzania egzaminu poprawkowego.
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze jako przewodniczący komisji
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminator
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia - edukacyjne jako członek
§ 6
Zasady organizowania i przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego.
- dyrektor szkoły, albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminator
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek.
§ 7
Zasady promocji.
( semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych , których
realizacją zakończyła się we klasach programowo niższych ( semestrach ) programowo
niższych ) , uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny
niedostatecznej .
uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4, 75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
10. Ucznia z upośledzeniem umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę jego kształcenia , w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
§ 8
Obniżenie wymagań edukacyjnych.
§ 9
Tryb odwoławczy od ustalonych ocen zachowania
27. W szczególnych przypadkach, jeżeli zdaniem ucznia lub jego rodziców ocena zachowania została zaniżona mają prawo odwołać się:
- do wychowawcy celem przeprowadzenia rozmowy wyjaśniającej w formie pisemnej
- do dyrektora szkoły w ciągu 3 dni od chwili wystawienia oceny.
28. Do ponownego ustalenia oceny dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:
- dyrektor szkoły lub zastępca
- wychowawca klasy
- pedagog
- przedstawiciel samorządu
- 1-2 nauczycieli
WARUNKI PRZEPROWADZANIA SPRAWDZIANU
DLA UCZNIÓW KLASY SZÓSTEJ
§ 10
Rozdział 1
Informacje ogólne
1 W klasie VI szkoły podstawowej jest przeprowadzany sprawdzian poziomu opanowania umiejętności, ustalonych w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, określonych w odrębnych przepisach, zwanej dalej „sprawdzianem”.
W klasie VI szkoły podstawowej jest przeprowadzany sprawdzian obejmujący wymagania ustalone w podstawie programowej kształcenia ogólnego określonej w przepisach w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, zwany dalej „sprawdzianem”.”,
1a. Sprawdzian składa się z dwóch części i obejmuje:
1) w części pierwszej – wiadomości i umiejętności z języka polskiego oraz z matematyki, w tym wykorzystanie wiadomości i umiejętności z tych przedmiotów w zadaniach osadzonych w kontekście historycznym lub przyrodniczym;
2) w części drugiej – wiadomości i umiejętności z języka obcego nowożytnego.
2 Informator, o którym mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1b ustawy, zawierający w szczególności opis zakresu odpowiednio sprawdzianu oraz kryteriów oceniania i form przeprowadzania sprawdzianu, a także przykładowe zadania, jest ogłaszany również w językach mniejszości narodowych, językach mniejszości etnicznych oraz w języku regionalnym nauczanych w szkołach lub oddziałach z językiem nauczania mniejszości narodowych, mniejszości etnicznych lub regionalnym. jest ogłaszany nie później niż do dnia 31 sierpnia roku poprzedzającego rok szkolny, w którym jest przeprowadzany sprawdzian
3 Sprawdzian w szkołach dla dzieci i młodzieży przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zwanej dalej „Komisją Centralną”.
Harmonogram przeprowadzania sprawdzianu ustala dyrektor Komisji Centralnej i ogłasza go na stronie internetowej Komisji Centralnej nie później niż do dnia 20 sierpnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym jest przeprowadzany sprawdzian.
4 Za organizację i przebieg sprawdzianu w danej szkole odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły
5 Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić
do sprawdzianu w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej. Warunki przeprowadzania sprawdzianów i ich formy dla uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie określają odrębne przepisy
6. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
7. Opinia, o której mowa w §40 pkt. 4, powinna być wydana przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian, z tym że:
1) w przypadku uczniów przystępujących do sprawdzianu – nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej.
8. Opinię, o której mowa w §40 pkt 5, rodzice (prawni opiekunowie) ucznia przedkładają dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian.
9. Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.
10. Dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu do potrzeb uczniów,
o których mowa w §40 pkt. 6 odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
11. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną niepełnosprawnością, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który nie rokuje kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, może być zwolniony przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), zaopiniowany przez dyrektora szkoły.
11.a. Uczniowie ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy z powodu swojej niepełnosprawności nie potrafią samodzielnie czytać lub pisać, są zwolnieni z części drugiej sprawdzianu.
12. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do sprawdzianu.
13. Uczniowie ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, mogą być zwolnieni przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), zaopiniowany pozytywnie przez dyrektora szkoły
14. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych
o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych sprawdzianem są zwolnieni z odpowiedniej części sprawdzianu odpowiednio ze sprawdzianu, na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiednio laureata lub finalisty. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego, o którym mowa w § 40 pkt 4 .
Rozdz. 2
Organizacja sprawdzianu
1. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na 2 miesiące przed terminem sprawdzianu, może powołać zastępcę przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego spośród nauczycieli zatrudnionych w danej szkole.
1) przygotowuje listę uczniów przystępujących do sprawdzianu; przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przesyła pocztą elektroniczną lub na nośniku zapisu elektronicznego dyrektorowi komisji okręgowej, w terminie ustalonym przez dyrektora komisji okręgowej, nie później jednak niż do dnia 31 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian;
2) nadzoruje przygotowanie sal, w których ma być przeprowadzony sprawdzian, zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny;
3) powołuje pozostałych członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na miesiąc przed terminem sprawdzianu;
4) powołuje, spośród członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego, zespoły nadzorujące przebieg sprawdzianu, o których mowa w § 39 rozdz.2 pkt.8, w tym wyznacza przewodniczących tych zespołów;
5) informuje uczniów o warunkach przebiegu sprawdzianu – przed rozpoczęciem sprawdzianu;
6) nadzoruje przebieg sprawdzianu;
7) przedłuża czas trwania sprawdzianu dla uczniów, o których mowa w §40. rozdz1
pkt5, 6, 9 ,
8) sporządza wykaz uczniów, którzy nie przystąpili do sprawdzianu albo przerwali sprawdzian, oraz niezwłocznie po zakończeniu sprawdzianu przekazuje ten wykaz dyrektorowi komisji okręgowej;
9) zabezpiecza, po zakończeniu sprawdzianu, zestawy zadań i karty odpowiedzi uczniów i niezwłocznie dostarcza je do miejsca wskazanego przez dyrektora komisji okręgowej;
10) nadzoruje prawidłowe zabezpieczenie pozostałej dokumentacji dotyczącej przygotowania i przebiegu sprawdzianu.
1) część pierwsza – 80 minut;
2) część druga – 45 minut. Sprawdzian trwa 60 minut.
Dla uczniów, o których mowa w§40 rozdz. 1 pkt. 5, czas trwania każdej części sprawdzianu może być przedłużony. Czas, o jaki może zostać przedłużona każda część sprawdzianu określa dyrektor Komisji Centralnej czas trwania sprawdzianu może być przedłużony, nie więcej jednak niż o 30 minut.
12. W skład zespołu nadzorującego wchodzą co najmniej 3 osoby, w tym;
1) przewodniczący;
2) co najmniej dwóch nauczycieli, z których co najmniej jeden jest zatrudniony w innej szkole lub placówce.
oraz:
1) w części pierwszej – nauczyciele języka polskiego i matematyki;
2) w części drugiej – nauczyciele języka obcego nowożytnego, z którego jest przeprowadzany sprawdzian.
13. Jeżeli przewodniczący lub członek zespołu nadzorującego z powodu choroby lub z innych ważnych przyczyn nie może wziąć udziału w sprawdzianie, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje w zastępstwie innego nauczyciela zatrudnionego w danej lub innej szkole lub w placówce, który spełnia określone wymagania
14.Przewodniczący zespołu nadzorującego kieruje pracą tego zespołu, a w szczególności odpowiada za prawidłowy przebieg sprawdzianu w danej sali.
11. W przypadku gdy w sali jest więcej niż 30 uczniów, liczbę członków zespołu nadzorującego zwiększa się o jedną osobę na każdych kolejnych 20 uczniów.
12. Nauczyciel zatrudniony w innej szkole lub w placówce zostaje powołany w skład zespołu nadzorującego w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły lub placówki.
13.Przed rozpoczęciem sprawdzianu przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego sprawdza, czy pakiety, zawierające zestawy zadań i karty odpowiedzi, oraz inne materiały niezbędne do przeprowadzenia sprawdzianu nie zostały naruszone.
1) W przypadku stwierdzenia, że pakiety wymienione w pkt. 13, zostały naruszone, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego zawiesza sprawdzian i powiadamia o tym dyrektora komisji okręgowej.
2) W przypadku stwierdzenia, że pakiety wymienione w pkt. 13 nie zostały naruszone, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego otwiera je w obecności przewodniczących zespołów nadzorujących oraz przedstawicieli uczniów, a następnie przekazuje przewodniczącym zespołów nadzorujących zestawy zadań i karty odpowiedzi do przeprowadzenia sprawdzianu w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów w poszczególnych salach.
3) Członkowie zespołu nadzorującego rozdają zestawy zadań i karty odpowiedzi uczniom, polecając sprawdzenie, czy zestaw zadań i karta odpowiedzi są kompletne.
4) Uczeń zgłasza przewodniczącemu zespołu nadzorującego braki w zestawie zadań lub karcie odpowiedzi i otrzymuje nowy zestaw zadań lub nową kartę odpowiedzi.
5) Informację o wymianie zestawu zadań lub karty odpowiedzi przewodniczący zespołu nadzorującego zamieszcza w protokole. Protokół czytelnie podpisuje uczeń, który zgłosił barki w zestawie zadań lub karcie odpowiedzi.
6) Na zestawie zadań i karcie odpowiedzi, przed rozpoczęciem sprawdzianu, wpisuje się kod ucznia, nadany przez komisję okręgową. Uczniowie nie podpisują zestawów zadań i kart odpowiedzi.
14. W czasie trwania sprawdzianu każdy uczeń pracuje przy osobnym stoliku. Stoliki
są ustawione w jednym kierunku, w odległości zapewniającej samodzielność pracy uczniów.
1) W sali, w której jest przeprowadzany sprawdzian, nie można korzystać z żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.
15. Sprawdzian rozpoczyna się z chwilą zapisania w widocznym miejscu przez przewodniczącego zespołu nadzorującego czasu rozpoczęcia i zakończenia pracy.
1) W czasie rwania sprawdzianu uczniowie nie powinni opuszczać sali. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący zespołu nadzorującego może zezwolić uczniowi na opuszczenie sali, po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się ucznia z innymi osobami, z wyjątkiem osób udzielających pomocy medycznej.
2) W czasie trwania sprawdzianu w sali mogą przebywać wyłącznie uczniowie, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, osoby wchodzące w skład zespołu nadzorującego oraz osoby, o których mowa w rozdz. VII §3 pkt. 1.
3) W czasie trwania sprawdzianu uczniom nie udziela się żadnych wyjaśnień dotyczących zadań ani ich nie komentuje.
16. W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez ucznia lub jeżeli uczeń zakłóca prawidłowy przebieg sprawdzianu w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia pracę tego ucznia i przerywa jego sprawdzian. Informację o unieważnieniu pracy ucznia i przerwaniu sprawdzianu zamieszcza się w protokole, o którym mowa w §40rozdz. 2 pkt. 21.
17. Uczeń może uzyskać na sprawdzianie maksymalnie 40 punktów.
1) Prace na egzamin sprawdzają egzaminatorzy wpisani do ewidencji egzaminatorów, powołani przez dyrektora komisji okręgowej. Wynik sprawdzianu ustala komisja okręgowa na podstawie liczby punktów przyznanych przez egzaminatorów.
2) Wynik sprawdzianu ustalony przez komisję okręgową jest ostateczny.
18 Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu
w ustalonym terminie albo przerwał sprawdzian, przystępuje do sprawdzianu
w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż
do 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
1) Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnia klasę odpowiednio szkoły podstawowej oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku.
2) W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
19. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom)
do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
20. Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły. W wyniku sprawdzianu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.
1) Wyniki sprawdzianu są wyrażane w procentach i obejmują:
1) wynik z części pierwszej, z wyszczególnieniem wyniku z języka polskiego i wyniku z matematyki;
2) wynik z części drugiej.
2) Wynik sprawdzianu oraz zaświadczenie o szczegółowych wynikach sprawdzianu
dla każdego ucznia komisja okręgowa przekazuje do szkoły nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno – wychowawczych, a w przypadku, o którym mowa w pkt. 18 – do dnia 31 sierpnia danego roku.
3) Zaświadczenie, o którym mowa w pkt. 20.1 dyrektor szkoły przekazuje uczniowi
lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
21. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego sporządza protokół przebiegu sprawdzianu. Protokół podpisują przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego oraz przewodniczący sal, w których odbywa się egzamin.
1) Protokół, o którym mowa w pkt. 21, przekazuje się niezwłocznie do komisji okręgowej.
2) Dokumentację sprawdzianu przechowuje komisja okręgowa przez okres 6 miesięcy.
3) Dokumentację sprawdzianu przechowuje się wg zasad określonych w odrębnych przepisach.
Rozdz. 3
Przepisy wspólne dla sprawdzianu i egzaminów
1. Obserwatorami sprawdzianu mogą być:
1) delegowani pracownicy ministerstwa obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
2) delegowani pracownicy Komisji Centralnej i komisji okręgowej;
3) delegowani pracownicy ministerstw obsługujących ministrów właściwych
dla zawodów;
4) delegowani przedstawiciele organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę, szkół wyższych i placówek doskonalenia nauczycieli,
a w przypadku egzaminu zawodowego także delegowani przedstawiciele pracodawców, upoważnieni przez dyrektora komisji okręgowej.
Dyrektor komisji okręgowej może powołać, w szczególności spośród nauczycieli, ekspertów sprawdzających prawidłowość przebiegu sprawdzianu w danej szkole.
2. Osoby, o których mowa w pkt. 1, nie uczestniczą w przeprowadzaniu sprawdzianu.
3. Uczeń lub absolwent, który jest chory, w czasie trwania sprawdzianu może korzystać
ze sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę.
1) Dyrektor komisji okręgowej rozpatruje zgłoszone zastrzeżenia w terminie 7 dni
od daty ich otrzymania. Rozstrzygnięcie dyrektora komisji okręgowej jest ostateczne.
2) W razie stwierdzenia naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania sprawdzianu, na skutek zastrzeżeń, o których mowa w pkt. 4 lub z urzędu, dyrektor komisji okręgowej, w porozumieniu z dyrektorem Komisji Centralnej, może unieważnić dany sprawdzian i zarządzić jego ponowne przeprowadzenie, jeżeli to naruszenie mogło wpłynąć na wynik danego sprawdzianu. Unieważnienie może nastąpić w stosunku do wszystkich uczniów albo absolwentów w poszczególnych szkołach, placówkach, a także w stosunku do poszczególnych uczniów
albo absolwentów.
3) W przypadku niemożności ustalenia wyników sprawdzianu, z powodu zaginięcia
lub zniszczenia arkuszy egzaminacyjnych, kart odpowiedzi lub kart obserwacji, dyrektor komisji okręgowej, w porozumieniu z dyrektorem Komisji Centralnej, unieważnia sprawdzian danych uczniów albo absolwentów i zarządza jego ponowne przeprowadzenie.
4) W przypadku stwierdzenia podczas sprawdzania arkuszy egzaminacyjnych niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez uczniów albo absolwentów dyrektor komisji okręgowej, w porozumieniu z dyrektorem Komisji Centralnej, unieważnia sprawdzian tych uczniów albo absolwentów i zarządza jego ponowne przeprowadzenie.
5) Termin ponownego sprawdzianu, dla osób o których mowa w pkt. 4 ust.2.3.4 ustala dyrektor Komisji Centralnej.
5. Zestawy zadań dla sprawdzianu oraz materiały multimedialne do przeprowadzenia sprawdzianu są przygotowywane, przechowywane i przekazywane w warunkach uniemożliwiających ich nieuprawnione ujawnienie.
1) W przypadku nieuprawnionego ujawnienia zestawów zadań, zbiorów zestawów zadań egzaminacyjnych, arkuszy egzaminacyjnych lub arkuszy obserwacji oraz materiałów multimedialnych decyzje co do dalszego przebiegu sprawdzianu podejmuje dyrektor Komisji Centralnej.
§ 11
EWALUACJA WSO
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Publiczna Szkoła Podstawowa w Chmielowie