Regulaminy

WSO

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

§  1

 

OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW

 

 

Na podstawie §2 ust.1 pkt.4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia15 lutego 1999r.
w sprawie ramowego statutu publicznej szkoły podstawowej i gimnazjum (Dz. U. nr 14  poz. 1 31),  uwzględniając postanowienia Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999r
w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchacz; oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia  30 kwietnia 2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych oraz na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991r. o ;systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr  67, poz. 329, z późn.  zm.

 

 

 ustala się następujące zasady oceniania wewnątrzszkolnego:

  1. Ocenianie wewnątrzszkolnych osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości
    i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających te podstawę .
    Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (opiekunów prawnych).
  2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
    a)   informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i  jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie;
    b)   pomoc uczniowi w samodzielnym poszukiwaniu i planowaniu swojego rozwoju;
    c)   motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
    d)   dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji  o postępach, trudnościach w nauce  oraz  specjalnych uzdolnieniach ucznia;
    e)   umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
    f)  monitorowanie metod i form organizacji pracy zajęć dydaktycznych,

3.     Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
a)   formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ( semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz informo­wanie o nich uczniów

       i rodziców (prawnych opiekunów);

       b)  ustalanie kryteriów oceniania zachowania
c)   bieżące ocenianie i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych  z obowiązkowych

       i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznych ocen klasyfikacyjnych zachowania , wg przyjętej skali i kryteriów

      d) ustalania rocznych ( semestralnych ) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych

      i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania

     e) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych( semestralnych)ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania )

     f) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom ( prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce 

g)    przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego i warunki ich poprawiania.

4.      Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych

        śródrocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz

        o sposobach sprawdzania przez siebie osiągnięć edukacyjnych uczniów, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej ) oceny klasyfikacyjnej

       z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych .

5.   Wychowawcy klas IV , V i VI są zobligowani  co roku do przedstawienia uczniom i ich rodzicom standardów egzaminacyjnych dla klasy VI .

 

6.      Szkoła proponuje następujący system motywacyjny:
Rankingi:

-                                           wewnątrzklasowy

-                     szkolny

-                     międzyszkolny

Wewnątrzszkolne konkursy:
-              przedmiotowe

-                                           artystyczne

-                     sportowe

Systemy nagradzania:

-                                           drobne nagrody rzeczowe

-                     dyplomy

7.W ciągu roku szkolnego przeprowadzone będą ankiety wśród uczniów,  rodziców, nauczycieli mające na celu sprawdzanie czy:

-   kryteria są jasno przedstawione, znane uczniom i przestrzegane przez nauczycieli;

-  ocenianie uczniów jest systematyczne, 

-   informuje, w jakim kierunku mają iść zmiany zarówno w procesie nauczania jak
i uczenia się,

-   w ocenianiu wykorzystywane są różnorodne sposoby zbierania informacji
o osiągnięciach ucznia,

- rodzice są regularnie informowani o ocenach swoich dzieci,
-  czy ocena pomaga uczniowi podejmować decyzję dotyczącą jego przyszłości,
-  czy program nauczania jest dostosowany do możliwości dzieci i warunków szkolnych.

8  Rodzice (prawni opiekunowie)  zobowiązani są do śledzenia bieżących osiągnięć i postępów dziecka.

9 Przewiduje się comiesięczne zebrania klasowe z rodzicami (więcej w za­leżności od sytuacji wychowawczej).
 -  obecność rodziców i porządek spotkań wychowawca odnotowuje w dzienniku.

10 Ustala się liczbę ocen z poszczególnych przedmiotów dla każdego ucznia jaką powinien uzyskać
w semestrze. Liczbę tę oblicza się w następujący sposób:
               
                  ilość godzin lekcyjnych danego przedmiotu w tygodniu                            x              3 ,
                 dla każdego ucznia w ciągu jednego semestru.

Ilość ocen wpisana w dzienniku dla każdego ucznia w semestrze nie może być mniejsza od  ustalonej liczby ocen z danego przedmiotu.

11.    Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione prace kontrolne - pisemne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczyciela.

12   Na prośbę ucznia  lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę  

        powinien ją uzasadnić.

13   Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno - 

        pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne

        wynikające  z realizowanego przez siebie programu nauczania, w stosunku do ucznia,

        u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe,

       umożliwiają­c  sprostanie wymaganiom  edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.

14.Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki, muzyki należy
w szczególności brać pod uwagę wysiłek włożony przez ucznia w wywią­zywanie się z obowiązków wynikających  ze specyfiki tych zajęć.

15  W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania  fizycznego lub informatyki.

16  Decyzję o zwolnieniu z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych 

       możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach wydanych przez lekarza i na czas określony
       w tej opinii.

17 W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nau­czania wpisuje
       się "zwolniony".

18.   Bieżące ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia jest procesem ciągłym i systematycznym dokonywanym w różnych formach zapewniających osiągnięcie celów wewnątrzszkolnego oceniania, w tym min. na podsta­wie: -          ustnych wypowiedzi dzieci,

-  pisemnych i ustnych ćwiczeń wykonywanych podczas zajęć edukacyjnych.
-  pisemnych i ustnych ćwiczeń wykonywanych w domu,
-  ćwiczeń praktycznych wykonywanych podczas zajęć edukacyjnych,
-  wytworów twórczości dziecięcej,
-  pisemnych sprawdzianów i prac klasowych,
a) pod pojęciem pracy klasowej rozumiemy pracę pisemną, która trwa:

-  co najmniej godzinę lekcyjną,
-  jest zapowiedziana 1 tydzień przed terminem,
-   ocena do dziennika wpisywana jest kolorem czerwonym,
-  w semestrze przewiduje się maksymalnie 2 prace klasowe,
-  w ciągu 1 tygodnia uczeń może mieć max 1 pracę klasową w róż­nych dniach;

b)   pod  pojęciem sprawdzianu ( kartkówki) rozumiemy pracę pisemną, która
-trwa do 1 godziny lekcyjnej,
-obejmuje materiał omawiany na 2 ostatnich lekcjach lub określony dział materiału,

-  nie musi być zapowiedziana przez nauczyciela,
-   ocena do dziennika wpisywana jest kolorem zielonym.

19.          Ocena winna uwzględniać możliwości intelektualne ucznia oraz suge­stie poradni  

              psychologiczno - pedagogicznej.

20.       Oceny bieżące ustala się w stopniach wg następującej skali:

                                                                                                                    

Stopień                                               Oznaczenie cyfrowe                 skrót

celujący                                                         6                                    cel

bardzo dobry                                                 5                                    bdb

dobry                                                            4                                    db

dostateczny                                                    3                                    dst

dopuszczający                                               2                                    dop

niedostateczny                                                1                                    ndst

 

 

21.                     Ustala się następujące kryteria ogólne stopni:

 

I      stopień    celujący otrzymuje uczeń, który:

 

a)  posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza treści w programie nauczania danej dziedziny edukacyjnej, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz

b)  biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej dziedziny edukacyjnej, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także problemy i zadania wykraczające poza program danej dziedziny edukacyjnej lub

 c) osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim (powiatowym) albo  krajowym lub  posiada inne porównywalne osiągnięcia

 

II       stopień    bardzo dobry  otrzymuje uczeń, który:

 

a)  opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określany programem nauczania danej dziedziny edukacyjnej oraz

b)  sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i pro­blemów w nowych sytuacjach;

 

III     stopień   dobry  otrzymuje uczeń, który:

 

a)   nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania danej dziedziny edukacyjnej, ale opanował je na poziomie przekra­czającym wymagania zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz

b)    poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności, rozwiązuje /wykonuje/ samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;

 

IV    stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:

a)   opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania danej dziedziny edukacyjnej na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych
w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz

b)   rozwiązuje /wykonuje/ typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności;

 

V      stopień    dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

 

  a) ma braki w opanowaniu treści ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego danej dziedziny edukacyjnej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy i umiejętności z danej dziedziny edukacyjnej w ciągu dalszej nauki oraz

b)   rozwiązuje /wykonuje/ typowe zadania teoretyczne i praktyczne o nie­wielkim stopniu trudności;

 

VI   stopień   niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

 

a)   nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego danej dziedziny edukacyjnej, a braki w wiadomościach
i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tej dziedziny edukacyjnej oraz

b)   nie jest w stanie rozwiązać /wykonać/ zadań o niewielkim /elementarnym/ stopniu trudności.

 

Szczegółowe kryteria ocen ustalają nauczyciele poszczególnych dziedzin edukacyjnych
z uwzg.pkt.19.

 

22      Dopuszcza się stosowanie dodatkowo  + , -  przy ocenach:
         ▪     dostateczny
         ▪     dobry
          ▪    bardzo dobry

23  Klasyfikowanie śródroczne w klasach I - III polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć

edukacyjnych ucznia i ustaleniu jednej opisowejoceny zachowania w okresie od pierwszego dnia nauki w danym roku szkolnym do ostatniego dnia zajęć szkolnych przed rozpoczęciem ferii zimowych.

24 Opisowa ocena klasyfikacyjna powinna zawierać informację dotyczące poziomu osiągnięć

     edukacyjnych ucznia i jego postępów, a w szczególność dotyczące:

  1. rozwoju poznawczego, w tym zakresie:
    -   mówienia i słuchania,
    -   czytania i pisania, 
    -  umiejętności matematycznych,
    -  umiejętności przyrodniczych i społecznych;
  2. rozwoju artystycznego,
  3. rozwoju społeczno-emocjonalnego i fizycznego,
  4. propozycje działań edukacyjnych.

Szczegółowe kryteria oceny opisowej ustalają nauczyciele.

 

25.  Postępy uczniów będą odnotowane w:
-     dzienniczkach,
-     kronikach,

-   kartach informacyjnych o uczniu.

26.  Klasyfikowanie śródroczne w klasach IV-VI polega na okresowym podsu­mowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania
i zachowania ucznia  oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

27.   Klasyfikowanie roczne w klasach I-III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia

         w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej, opisowej oceny klasyfikacyjnej oraz opisowej oceny

       zachowania.

28   Klasyfikacja roczna w klasach IV-VI polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania wg skali określonej w ust. 19 i zachowania ucznia klasyfikacyjnych w danym roku szkolnym oraz rocznej oceny    klasyfikacyjnej zachowania oraz oceny zachowania wg skali  określonej w  § 30 ust.3

29    O przewidywanym dla ucznia rocznym stopniu niedostatecznym nauczyciel         

          prowadzący zajęcia edukacyjne jest zobowiązany poinformować pisemnie ucznia i jego 

         rodziców (prawnych opiekunów) na miesiąc przed zakończeniem zajęć szkolnych.

30     Na tydzień przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej

         nauczyciele oraz wychowawca klasy są zobowiązani poinformować ustnie ucznia i jego

         rodziców o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych odnotowując ten fakt

         w dzienniku lekcyjnym.

31    Ustalona przez nauczyciela ocena niedostateczna roczna ucznia klasy IV lub V może    

          być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.

32.     Ustalona przez nauczyciela  albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna 

          (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna , z  zastrzeżeniem § 32

          pkt. 3.

33   Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne,
a ocenę z zachowania -wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli , uczniów danej klasy  oraz ocenianego ucznia  .W przypadku, gdy dane zajęcia edukacyjne  prowadzone są przez      kilku nauczycieli, ustalana jest jedna wspólna ocena klasyfikacyjna przez   tych nauczycieli.

34  Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne w klasach IV-VI usta­la się w stopniach
          wg skali jak w pkt.19.

35.  Śródroczne i roczne ( semestralne) oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych

        ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcie edukacyjne. Roczna

        (  semestralna) ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu

        na promocję do klasy programowo wyższej ani ukończenie szkoły .

36.  Ocena z religii i drugiego  języka obcego  jest wliczana do średniej ocen ucznia  w danej klasie

37.  Począwszy od IV klasy szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocje do klasy programowo

       wyższej , jeśli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym

        planie nauczania , uzyskał roczne ( semestralne) oceny wyższe od niedostatecznej .

38   Warunki przeprowadzania sprawdzianów i ich formy dla uczniów niepełnosprawnych oraz   

        niedostosowanych społecznie określają odrębne przepisy .W dokumentacji przebiegu nauczania     

        zamiast oceny następuje wpis „zwolniony”,

39.  W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo

       indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie  tego orzeczenia

40. Klasyfikacja roczna ucznia  z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym

       lub znacznym,  począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu

       jego osiągnięć edukacyjnych z  zajęć edukacyjnych , określonych w szkolnym planie nauczana, 

      z uwzględnieniem  indywidualnego programu edukacyjnego  opracowanego dla niego

       na podstawie odrębnych   przepisów , i zachowania ucznia w danym roku szkolnym

        oraz   ustaleniach rocznych ocen  klasyfikacyjnych zachowania

 41 Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się

       do klasy  programowo wyższej , uwzględniając  specyfikę kształcenia tego ucznia ,

       w porozumieniu    z rodzicami ( prawnymi opiekunami)

 42 Dyrektor szkoły , na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej  poradni psychologiczno- pedagogicznej , w tym poradni specjalistycznej , albo niepublicznej poradni  psychologiczno- pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki,  o których mowa w art. 71b, ust. 3b  ustawy, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub
z głęboką dysleksją  rozwojową, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z autyzmem z nauki drugiego języka obcego .       

     Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu  kształcenia w danym typie szkoły. 

43. Uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą nie ma ustalanej oceny   

      zachowania. Roczna i końcowa klasyfikacja ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą odbywa się zgodnie z przepisami na podst. Art. 22 ust.2 pkt 4 . Dziecko to ma  prawo uczestniczyć w szkole w nadobowiązkowych zajęciach pozalekcyjnych .   

 

  § 2

 

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA ZACHOWANIA

 

1. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.

2.      Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności:

         -   wywiązywanie się z obowiązków ucznia ,

         -    postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej ,

         -   dbałość o honor i tradycje szkoły,

         -   dbałość o piękno mowy ojczystej,

         -   dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych  osób ,

         -   godne , kulturalne zachowane się w szkole i poza nią ,

         -    okazywanie szacunku innym ludziom,   

-   funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,

-    respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych, norm etycznych.

3.      Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:

-  oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,

- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem   

   punktu 3 i 4.

  1.  Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  2. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej,
    a uczeń klasy programowo najwyższej w szkoły nie kończy szkoły.
  3. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej , w tym publicznej poradni specjalistycznej

 6.. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.

 7. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz 

     ich rodziców (opiekunów prawnych) o warunkach i sposobie oraz kryteriach 

     oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana

     rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi

     nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

  8 Ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się według następującej skali:

Zachowanie                                                                      Skrót

Wzorowe                                                                                               wz

Bardzo dobre                                                                                         bdb

Dobre                                                                                                      db

Poprawne                                                                                               pop

Nieodpowiednie                                                               ndp

Naganne                                                                                                 ngn

9. Ustala się następujące kryteria ogólne oceny zachowania:

 

Ocenę naganną otrzymuje uczeń , który :

-        nie wykazuje poprawy mimo zastosowania przez szkołę, dom rodzinny i organizacje uczniowskie środków zaradczych.

-        zachowuje się w sposób zagrażający zdrowiu swojemu i innych.

-        arogancko i lekceważąco zachowuje się wobec nauczycieli i pracowników szkoły.

-        nie wykonuje poleceń nauczycieli.

-        niszczy mienie szkolne i społeczne.

-        znęca się fizycznie lub psychicznie nad słabszymi.

-        wyłudza pieniądze od swoich kolegów i koleżanek, stosuje szantaż.

-        dopuszcza się kradzieży.

-        prowokuje do bójek i bierze w nich udział.

-        namawia kolegów do złych uczynków, ulega nałogom.

-        opuszcza samowolnie lekcje , wagaruje.

-        działa w nieformalnych grupach ( gangi , sekty )

-        notorycznie nie nosi mundurka szkolnego. 

 

Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który :

-        nie wykazuje poprawy mimo środków zaradczych przez szkołę i dom rodzinny.

-        nie przestrzega podstawowych zasad i norm współżycia społecznego: uczciwość, prawdomówność, poszanowanie godności innych.

-        lekceważy nauczycieli i innych pracowników szkoły, znęca się fizycznie
lub psychicznie nad słabszymi.

-        agresywnie zachowuje się wobec kolegów i jest wulgarny, dewastuje mienie szkolne lub społeczne.

-        zdarzają mu się częste wagary i ucieczki z lekcji. 

-        w semestrze ma więcej niż 7 spóźnień i więcej niż 12 godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych.

-        używa wulgarnego słownictwa

-        ulega nałogom

-        ubiera się ekstrawagancko, farbuje włosy.

-        bardzo często nie nosi mundurka .

 

Ocenę poprawną otrzymuje uczeń , który :

-        nie wykorzystuje swoich możliwości do wykonywania powierzonych mu zadań.

-        reaguje na uwagi nauczycieli, wychowawców i pracowników szkoły dotyczące jego niewłaściwego zachowania - stara się poprawić swoje zachowanie.

-        nie niszczy mienia szkolnego, społecznego i mienia kolegów, dba o higienę
i estetykę wyglądu własnego i otoczenia.

-        nie wykazuje zachowań agresywnych wobec kolegów i pracowników szkoły.

-        nie znęca się fizycznie lub psychicznie nad słabszymi.

-        zdarza mu się zachowywać arogancko w stosunku do nauczycieli, pracowników szkoły i kolegów.

-        sporadycznie używa wulgaryzmów.

-        sporadycznie zdarzy mu się ulec nałogom.

-        w ciągu semestru nie spóźnił się na zajęcia więcej niż 6 razy i nie ma więcej niż 12 godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych.

-        w zeszycie uwag ma nie więcej niż 6 negatywnych wpisów,

-        często nie nosi mundurka szkolnego. 

 

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń , który :

-        dobrze wywiązuje się z powierzonych obowiązków szkolnych.

-        cechuje go kultura osobista i kultura zachowania wobec dorosłych i rówieśników.

-        osiąga wyniki nauczania na miarę swoich możliwości oraz warunków środowiskowych i zdrowotnych.

-        przestrzega podstawowe zasady bezpieczeństwa , dba o zdrowie własne i innych.

-        nie znęca się psychicznie lub fizycznie nad innymi.

-        nie niszczy mienia szkolnego , społecznego i mienia kolegów.

-        nic prowokuje konfliktów i bójek.

-        nie ulega nałogom i nie namawia do nich nikogo.

-        wykazuje chęć współpracy z wychowawcą i nauczycielami, dba o ład i porządek
w miejscu nauki.

-        w ciągu semestru nie spóźnił się na zajęcia więcej niż 3 razy i nie ma więcej niż 6 nieusprawiedliwionych godzin lekcyjnych.

-        w zeszycie uwag nie ma więcej niż 3 negatywne wpisy.

-        nie ubiera się ekstrawagancko,

-        nie farbuje włosów, nie robi makijażu.

-        sporadyczne  nie nosi mundurka szkolnego .

 

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń , który :

-        bardzo dobrze wywiązuje się z powierzonych obowiązków szkolnych.

-        szanuje tradycje, szkoły i dba ojej honor.

-        wykazuje inicjatywę w pracy na rzecz klasy i szkoły.

-        cechuje go kultura osobista i kultura zachowania wobec dorosłych i kolegów.

-        jest pracowity i obowiązkowy.

-        przestrzega norm współżycia społecznego: uczciwość, prawdomówność, poszanowanie godności osobistej.

-        szanuje mienie szkoły , społeczne i mienie kolegów.

-        ma nie więcej niż 1 spóźnienie i wszystkie godziny usprawiedliwione,

-        reaguje na przejawy przemocy i agresji.

-        nie używa wulgarnego słownictwa

-        nie ulega nałogom

-        chętnie pomaga słabszym kolegom.

-        nie ubiera się ekstrawagancko

-        nie farbuje włosów, nie robi makijażu

-        prawie zawsze chodzi w  mundurku szkolnym.

Ocenę wzorową otrzymuje uczeń , który :

-        jest wzorem do naśladowania dla innych uczniów pod względem zachowania.

-        wyróżnia się swoją kulturą osobistą, nienaganną postawą wobec  nauczycieli, pracowników szkoły i osób ze swego otoczenia.

-        wykazuje inicjatywę w pracy na rzecz klasy, szkoły i środowiska.

-        aktywnie uczestniczy w życiu szkoły biorąc udział w różnych przedsięwzięciach: konkursy , praca w kołach, organizacjach w szkole i poza nią.

-        przestrzega norm współżycia społecznego: uczciwość, prawdomówność poszanowanie godności osobistej.

-        systematycznie uczęszcza do szkoły i nie spóźnia się na lekcje.

-        ma usprawiedliwione wszystkie godziny nieobecności.

-        zawsze nosi obuwie zmienne.

-        reaguje na agresję i przemoc.

-        nie używa wulgarnego słownictwa

-        nie ulega nałogom

-        służy radą i pomocą uczniom słabszym.

-        nie ubiera się ekstrawagancko,

-        nie farbuje włosów , nie robi makijażu.

-        szanuje tradycje szkoły i dba ojej honor,

-        zawsze chodzi w mundurku szkolnym   .

 

11.   Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.

12 Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowana dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

     

 

§ 3

 

OCENIANIE, KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW KLAS I - III

 

Postanowienia ogólne.

  1. Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania.
  2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
  3. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia,
    u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe.

 

Postanowienia szczegółowe.

1.   Klasyfikacja roczna uczniów klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu  

      osiągnięć edukacyjnych uczniów z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku

      szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej uczniów z  zajęć

      edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania .

  1. Klasyfikacja uczniów klas 1 - 3 na koniec roku szkolnego będzie podsumowaniem osiągnięć edukacyjnych w danym roku szkolnym.
  2. Uczniowie otrzymują na koniec roku jedną ocenę opisową
    ze wszystkich zajęć, drugą ( także opisową) z zachowania.

4   Przy ustalaniu oceny z zakresu edukacji plastycznej, technicznej, muzycznej i ruchowo-

sportowej należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia
w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.

5..Oceny ucznia dokonuje nauczyciel 2 razy w ciągu roku szkolnego, na podstawie obserwacji

     i ocen opisowych.

6.  Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę  klasyfikacyjną 

     zachowania

7. Na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy

    lub na  wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców( prawnych opiekunów)

     oraz po uzyskaniu opinii publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej , w tym

     publicznej poradni specjalistycznej, rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu 

    ucznia klasy  I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego .

8. W klasach I-III   śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami

     opisowymi .

9  W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy

 przez ucznia klasy I -_III na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno- pedagogiczną , w tym publiczną poradnię specjalistyczną , oraz po zasięgnięciu opinii rodziców ( prawnych opiekunów) ucznia .

10  Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w  stopniu umiarkowanym lub znacznym  w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć z zajęć edukacyjnych,  określonych w szkolnym planie nauczania , z uwzględnieniem indywidualnego programu  edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów , i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych  i rocznej  oceny klasyfikacyjnej zachowania.   

§ 4

 

TRYB ODWOŁAWCZY

 

 

Zasady poprawiania oceny klasyfikacyjnej.*

  1. Uczeń lub rodzice ( prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły , jeśli uznają ,ze roczna ( semestralna ) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny . Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych.
    Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych. 
  2. Wychowawca w porozumieniu z nauczycielem przedmiotu obowiązany jest do pisemnego powiadomienia rodziców lub prawnych opiekunów ucznia o grożącej ocenie niedostatecznej z danego przedmiotu w terminie 3 tygodnie przed radą klasyfikacyjną.
  3. Sprawdzian poprawiający ocenę klasyfikacyjną przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców, zgłoszoną do nauczyciela uczącego danego przedmiotu.
  4. Termin przeprowadzenia egzaminu ustala nauczyciel, przy czym nie może to być termin późniejszy niż przedostatni dzień przed radą klasyfikacyjną danego etapu edukacyjnego.
  5. Nauczyciel przeprowadzający sprawdzian poprawkowy informuje dyrektora
    o przewidywanym terminie sprawdzianu oraz, po jego przeprowadzeniu, dostarcza pracę ucznia i informuje o ustalonej ocenie.
  6. W sprawdzianie poprawiającym ocenę klasyfikacyjną w uzasadnionych przypadkach może uczestniczyć inny nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu, a także wychowawca klasy, pedagog szkolny.
  7. Nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu może być zwolniony na jego prośbę
    z obowiązku przeprowadzenia sprawdzianu poprawiającego ocenę klasyfikacyjną.
  8.  Dyrektor szkoły powołuje wtedy innego nauczyciela tego lub pokrewnego przedmiotu.
  9. Sprawdzian poprawiający ocenę klasyfikacyjną przeprowadza się w formie pisemnej
    lub ustnej uzgodnionej z uczniem, z wyjątkiem przedmiotów: plastyka, muzyka, technika, elementy informatyki i wychowanie fizyczne. Z przedmiotów tych sprawdzian powinien mieć przede wszystkim formę zajęć praktycznych.
  10. Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) sprawdzające proponuje nauczyciel danego przedmiotu w porozumieniu z innym nauczycielem tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
  11. Stopień trudności pytań ( ćwiczeń, zadań praktycznych ) musi odpowiadać kryterium oceny o którą ubiega się uczeń.
  12. Nauczyciel na podstawie przeprowadzonego sprawdzianu poprawiającego ocenę klasyfikacyjną może:

-     podwyższyć ocenę - w przypadku pozytywnego wyniku

-     pozostawić ocenę ustaloną wcześniej - w przypadku negatywnego wyniku.

  1. Ocena ulega poprawie, gdy uczeń wykona poprawnie 90% zadań, w przeciwnym wypadku ocena zostaje zachowana.
  2. Uczeń, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł w wyznaczonym terminie przystąpić do sprawdzianu poprawiającego ocenę klasyfikacyjną, może przystąpić do niego w terminie określonym przez dyrektora szkoły .
  3. Od oceny ustalonej w wyniku sprawdzianu poprawiającego ocenę klasyfikacyjną odwołanie nie przysługuje.\
  4. Ustalona przez komisję roczna ( semestralna ) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny . Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna .

 

 

§ 5

 

 

Zasady organizowania i przeprowadzania egzaminu poprawkowego.

 

  1. Począwszy od czwartej klasy szkoły podstawowej, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, uczeń który w wyniku końcowej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną
    z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
  2. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
  3. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, wyjątkiem egzaminu
    z plastyki, muzyki, informatyki (techniki ) oraz wych. fizycznego, z którego egzamin powinien mieć formę zajęć praktycznych.
  4. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
  5. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
  6. W skład komisji wchodzą:

-     dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze jako przewodniczący komisji

-     nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminator

-     nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia - edukacyjne jako członek

  1. Pytania egzaminacyjne (ćwiczenia praktyczne) proponuje egzaminator, a zatwierdza dyrektor szkoły.
  2. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych okolicznościach.
  3. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  4. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację
    o ustnych odpowiedziach ucznia.
  5. Uczeń, który z usprawiedliwionych przyczyn (np. losowych ) nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
  6. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.

§ 6

 

 

Zasady organizowania i przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego.

 

  1. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny w terminie, który wyznacza dyrektor szkoły w porozumieniu
    z nauczycielami przedmiotu, uczniem oraz jego rodzicami, z materiału programowego zrealizowanego w danym okresie.
  2. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności usprawiedliwionej
    lub na prośbę jego rodziców ( prawnych opiekunów ) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów.
  3. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń: spełniający obowiązek szkolny poza szkołą ubiegający się o przyjęcie do klasy wyższej niż wynika to ze świadectwa szkolnego realizujący indywidualny tok lub program nauki .
  4. Podanie do dyrektora szkoły o egzamin klasyfikacyjny mogą złożyć rodzice (prawni opiekunowie) lub wychowawca klasy nie później jednak niż do dnia rady klasyfikacyjnej.
  5. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu
    z plastyki, muzyki, informatyki (techniki) oraz wych. fizycznego z których egzamin powinien mieć formę zajęć praktycznych. Egzamin klasyfikacyjny nie obejmuje dodatkowych zajęć edukacyjnych .
  6. 6.      Egzamin klasyfikacyjny nie ustala oceny zachowania .
  7. Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor szkoły po uzgodnieniu z uczniem
     i jego rodzicami.
  8. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
  9. W skład komisji wchodzą:

-     dyrektor szkoły, albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji

-     nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminator

-     nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek.

  1. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych okolicznościach.
    W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, jednak powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  2. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu pytania egzaminacyjne wynik egzaminu, ocenę ustaloną przez komisję. Do protokółu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację
    o ustnych odpowiedziach ucznia.
  3. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego
    w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.
  4. Uczeń, który nie zdał egzaminu klasyfikacyjnego nie uzyskuje promocji i powtarza klasę.
  5. Ocena z egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna.

 

 

§ 7

 

 

Zasady promocji.

  1. Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od oceny  niedostatecznej .
  2. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję z wyróżnieniem, jeżeli uzyska w wyniku rocznej klasyfikacji średnią ocen wszystkich przedmiotów obowiązkowych ponad 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania , a uczeń klasy VI uzyska ze sprawdzianu co najmniej 30 punktów.
  3. Uczeń wyróżniony otrzymuje świadectwo z biało czerwonym paskiem pionowym
     i nadrukiem: "z wyróżnieniem"
  4. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia do klasy programowo wyższej , który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych., pod warunkiem , że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodne ze szkolnym planem nauczania realizowanym w klasie programowo wyższej . 
  5. 5.      Uczeń promowany warunkowo ma obowiązek uzupełnienia w czasie ferii letnich braków
     w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach wskazanych przez nauczyciela
    oraz przedstawić do końca września nowego roku szkolnego wyniki swojej pracy do oceny. Jeżeli braki nie zostaną uzupełnione , uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną , która może stanowić podstawę do ustalenia niedostatecznego stopnia klasyfikacyjnego.
  6. Warunkową promocję ucznia odnotowuje się w jego arkuszu ocen i na świadectwie szkolnym zamieszczając klauzulę: "Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia ... promowany warunkowo do klasy ..."
  7. Uczeń kończy szkołę podstawową , jeśli w wyniku klasyfikacji końcowej , na którą składają się roczne ( semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej ( semestrze programowo najwyższym ) i roczne

     ( semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych , których 

      realizacją zakończyła się we klasach programowo niższych ( semestrach ) programowo

      niższych ) , uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny

       niedostatecznej .

  1. Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem , jeśli w wyniku klasyfikacji końcowej

uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4, 75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

  1. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu
    z rodzicami (prawnymi opiekunami )

10. Ucznia z upośledzeniem umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę jego kształcenia , w porozumieniu z rodzicami  (prawnymi     opiekunami).

 

    

§ 8

 

 

Obniżenie wymagań edukacyjnych.

  1. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-  pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne
    w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się
     lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
  2. Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania następuje na podstawie tego orzeczenia;
  3. Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na podstawie tej opinii;
  4. Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt 1–3, który objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną
    w szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych
    i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o którym mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

 


§ 9

 

 

Tryb odwoławczy od ustalonych ocen zachowania

 

27. W szczególnych przypadkach, jeżeli zdaniem ucznia lub jego rodziców ocena zachowania         została zaniżona mają prawo odwołać się:

-        do wychowawcy celem przeprowadzenia rozmowy wyjaśniającej w formie pisemnej

-        do dyrektora szkoły w ciągu 3 dni od chwili wystawienia oceny.

28.  Do ponownego ustalenia oceny dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:

-        dyrektor szkoły lub zastępca

-        wychowawca klasy

-        pedagog

-        przedstawiciel samorządu

-        1-2 nauczycieli

  1. Komisja po wysłuchaniu stron dokonuje ponownej oceny zachowania.
  2. Komisja sporządza protokół, który stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
  3. Rada Pedagogiczna może podjąć decyzję o ponownym ustaleniu przez wychowawcę oceny zachowania, jeśli przy jej ustalaniu nie uwzględniono kryteriów, o których była mowa wyżej.
  4. Od zatwierdzonej przez Radę Pedagogiczną oceny nie przysługuje odwołanie.
  5. W przypadku wykroczenia o wyjątkowo dużej szkodliwości społecznej (kradzież, pobicie, spożywanie alkoholu, akt wandalizmu), dyrektor szkoły może wnioskować o wystawienie oceny nieodpowiedniej niezależnie od oceny ustalonej wcześniej.
  6. W razie łamania prawa szkolnego zawartego w statucie, regulaminie szkoły, kryteriach oceniania zachowania uczeń może być usunięty ze szkoły z przeniesieniem do innej szkoły.

 

 

 

WARUNKI  PRZEPROWADZANIA SPRAWDZIANU

DLA UCZNIÓW KLASY SZÓSTEJ

 

§ 10

 

Rozdział 1

 

Informacje ogólne

 

1  W klasie VI szkoły podstawowej jest przeprowadzany sprawdzian poziomu opanowania umiejętności, ustalonych w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, określonych w odrębnych przepisach, zwanej dalej „sprawdzianem”.
W klasie VI szkoły podstawowej jest przeprowadzany sprawdzian obejmujący wymagania ustalone w podstawie programowej kształcenia ogólnego określonej w przepisach w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, zwany dalej „sprawdzianem”.”,

1a. Sprawdzian składa się z dwóch części i obejmuje:

1) w części pierwszej – wiadomości i umiejętności z języka polskiego oraz z matematyki, w tym wykorzystanie wiadomości i umiejętności z tych przedmiotów w zadaniach osadzonych w kontekście historycznym lub przyrodniczym;

2) w części drugiej – wiadomości i umiejętności z języka obcego nowożytnego.

2  Informator, o którym mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1b ustawy, zawierający w szczególności opis  zakresu odpowiednio sprawdzianu oraz kryteriów oceniania i form przeprowadzania sprawdzianu, a także przykładowe zadania, jest ogłaszany również w językach mniejszości narodowych, językach mniejszości etnicznych oraz w języku regionalnym nauczanych w szkołach lub oddziałach z językiem nauczania mniejszości narodowych, mniejszości etnicznych lub regionalnym. jest ogłaszany nie później niż do dnia 31 sierpnia roku poprzedzającego rok szkolny, w którym jest przeprowadzany sprawdzian

3  Sprawdzian w szkołach dla dzieci i młodzieży przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zwanej dalej „Komisją Centralną”.
Harmonogram przeprowadzania sprawdzianu ustala dyrektor Komisji Centralnej i ogłasza go na stronie internetowej Komisji Centralnej nie później niż do dnia 20 sierpnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym jest przeprowadzany sprawdzian.

4  Za organizację i przebieg sprawdzianu w danej szkole odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły

5  Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić
do sprawdzianu w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej. Warunki przeprowadzania sprawdzianów i ich formy dla uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie określają odrębne przepisy

6.  W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

7. Opinia, o której mowa w §40 pkt. 4, powinna być wydana przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż  do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian, z tym że:

1)      w przypadku uczniów przystępujących do sprawdzianu – nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej.

8.  Opinię, o której mowa w §40 pkt 5, rodzice (prawni opiekunowie) ucznia przedkładają dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian.

9.  Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.

10.  Dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu do potrzeb uczniów,
o których mowa w §40 pkt. 6 odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego.

11. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną niepełnosprawnością, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który nie rokuje kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, może być zwolniony przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), zaopiniowany przez dyrektora szkoły.

11.a. Uczniowie ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy z powodu swojej niepełnosprawności nie potrafią samodzielnie czytać lub pisać, są zwolnieni z części drugiej sprawdzianu.

12. Uczniowie  z upośledzeniem umysłowym w stopniu  umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do sprawdzianu.

13.  Uczniowie ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, mogą być zwolnieni przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), zaopiniowany pozytywnie przez dyrektora szkoły

14.  Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych
o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych sprawdzianem są zwolnieni z odpowiedniej części sprawdzianu odpowiednio ze sprawdzianu, na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiednio laureata lub finalisty. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego, o którym mowa w § 40 pkt 4 .

  1. 15.   Zwolnienie ze sprawdzianu jest równoznaczne z uzyskaniem ze sprawdzianu najwyższego wyniku, za organizację i przebieg sprawdzianu w danej szkole odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły.

 

 

Rozdz. 2

 

Organizacja sprawdzianu

 

1.   Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na 2 miesiące przed terminem sprawdzianu, może powołać zastępcę przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego spośród nauczycieli zatrudnionych w danej szkole.

 

  1. Jeżeli przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego i jego zastępca, z powodu choroby lub innych ważnych przyczyn, nie mogą wziąć udziału w sprawdzianie, dyrektor komisji okręgowej powołuje w zastępstwie innego nauczyciela zatrudnionego w danej szkole.

 

  1. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, jego zastępca oraz nauczyciel,
    o którym mowa w pkt. 2 powinni odbyć szkolenie w zakresie organizacji sprawdzianu, organizowane przez komisję okręgową.

 

  1. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego w danej szkole  w szczególności:

1)      przygotowuje listę uczniów przystępujących do sprawdzianu; przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przesyła pocztą elektroniczną lub na nośniku zapisu elektronicznego dyrektorowi komisji okręgowej, w terminie ustalonym przez dyrektora komisji okręgowej, nie później jednak niż do dnia 31 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian;

2)      nadzoruje przygotowanie sal, w których ma być przeprowadzony sprawdzian, zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny;

3)      powołuje pozostałych członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na miesiąc przed terminem sprawdzianu;

4)      powołuje, spośród członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego, zespoły nadzorujące przebieg sprawdzianu, o których mowa w § 39 rozdz.2 pkt.8,  w tym wyznacza przewodniczących tych zespołów;

5)      informuje uczniów o warunkach przebiegu sprawdzianu – przed rozpoczęciem sprawdzianu;

6)      nadzoruje przebieg sprawdzianu;

7)      przedłuża czas trwania sprawdzianu dla uczniów, o których mowa w §40. rozdz1 
pkt5, 6, 9 ,

8)      sporządza wykaz uczniów, którzy nie przystąpili do sprawdzianu albo przerwali sprawdzian, oraz niezwłocznie po zakończeniu sprawdzianu przekazuje ten wykaz dyrektorowi komisji okręgowej;

9)      zabezpiecza, po zakończeniu sprawdzianu, zestawy zadań i karty odpowiedzi uczniów i niezwłocznie dostarcza je do miejsca wskazanego przez dyrektora komisji okręgowej;

10)  nadzoruje prawidłowe zabezpieczenie pozostałej dokumentacji dotyczącej przygotowania i przebiegu sprawdzianu.

 

  1. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego odbiera przesyłki zawierające pakiety z zestawami zadań i kartami odpowiedzi oraz inne materiały niezbędne do przeprowadzenia sprawdzianu i sprawdza, czy nie zostały one naruszone, a następnie sprawdza, czy zawierają one wszystkie materiały niezbędne do przeprowadzenia sprawdzianu. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przechowuje i zabezpiecza wszystkie materiały niezbędne do przeprowadzenia sprawdzianu.

 

  1. W przypadku stwierdzenia, że przesyłki, o których mowa w pkt. 5, zostały naruszone lub nie zawierają wszystkich materiałów niezbędnych do przeprowadzenia sprawdzianu, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego niezwłocznie powiadamia o tym dyrektora komisji okręgowej.

 

  1.  Sprawdzian jest przeprowadzany w jednym dniu i trwa:

1) część pierwsza – 80 minut;

2) część druga – 45 minut. Sprawdzian trwa 60 minut.

Dla uczniów, o których mowa w§40 rozdz. 1 pkt. 5, czas trwania każdej części sprawdzianu może być przedłużony. Czas, o jaki może zostać przedłużona każda część sprawdzianu określa dyrektor Komisji Centralnej czas trwania sprawdzianu może być przedłużony, nie więcej jednak niż o 30 minut.

  1. W przypadku gdy sprawdzian ma być przeprowadzony w kilku salach, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje zespoły nadzorujące przebieg sprawdzianu w poszczególnych salach. Zadaniem zespołu nadzorującego jest w szczególności zapewnienie samodzielnej pracy uczniów.

12. W skład zespołu nadzorującego wchodzą co najmniej 3 osoby, w tym;

1)      przewodniczący;

2)      co najmniej dwóch nauczycieli, z których co najmniej jeden jest zatrudniony w innej szkole lub placówce.

  1.  W skład zespołu nadzorującego nie może wchodzić wychowawca zdających

oraz:

1) w części pierwszej – nauczyciele języka polskiego i matematyki;

2) w części drugiej – nauczyciele języka obcego nowożytnego, z którego jest przeprowadzany sprawdzian.

13. Jeżeli przewodniczący lub członek zespołu nadzorującego z powodu choroby lub z innych ważnych przyczyn nie może wziąć udziału w sprawdzianie, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje w zastępstwie innego nauczyciela zatrudnionego w danej lub innej szkole lub w placówce, który spełnia określone wymagania

14.Przewodniczący zespołu nadzorującego kieruje pracą tego zespołu, a w szczególności odpowiada za prawidłowy przebieg sprawdzianu w danej sali.

11. W przypadku gdy w sali jest więcej niż 30 uczniów, liczbę członków zespołu nadzorującego zwiększa się o jedną osobę na każdych kolejnych 20 uczniów.

12.  Nauczyciel zatrudniony w innej szkole lub w placówce zostaje powołany w skład zespołu nadzorującego w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły lub placówki.

13.Przed rozpoczęciem sprawdzianu przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego sprawdza, czy pakiety, zawierające zestawy zadań i karty odpowiedzi, oraz inne materiały niezbędne do przeprowadzenia sprawdzianu nie zostały naruszone.

1)      W przypadku stwierdzenia, że pakiety wymienione w pkt. 13, zostały naruszone, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego zawiesza sprawdzian i powiadamia o tym dyrektora komisji okręgowej.

2)      W przypadku stwierdzenia, że pakiety wymienione w pkt. 13 nie zostały naruszone, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego otwiera je w obecności przewodniczących zespołów nadzorujących oraz przedstawicieli uczniów, a następnie przekazuje przewodniczącym zespołów nadzorujących zestawy zadań i karty odpowiedzi do przeprowadzenia sprawdzianu w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów w poszczególnych salach.

3)      Członkowie zespołu nadzorującego rozdają zestawy zadań i karty odpowiedzi uczniom, polecając sprawdzenie, czy zestaw zadań i karta odpowiedzi są kompletne.

4)      Uczeń zgłasza przewodniczącemu zespołu nadzorującego braki w zestawie zadań lub karcie odpowiedzi i otrzymuje nowy zestaw zadań lub nową kartę odpowiedzi.

5)      Informację o wymianie zestawu zadań lub karty odpowiedzi przewodniczący zespołu nadzorującego zamieszcza w protokole. Protokół czytelnie podpisuje uczeń, który zgłosił barki w zestawie zadań lub karcie odpowiedzi.

6)      Na zestawie zadań i karcie odpowiedzi, przed rozpoczęciem sprawdzianu, wpisuje się kod ucznia, nadany przez komisję okręgową. Uczniowie nie podpisują zestawów zadań i kart odpowiedzi.

14. W czasie trwania sprawdzianu każdy uczeń pracuje przy osobnym stoliku. Stoliki
są ustawione w jednym kierunku, w odległości zapewniającej samodzielność pracy uczniów.

1)      W sali, w której jest przeprowadzany sprawdzian, nie można korzystać z żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.

15. Sprawdzian rozpoczyna się z chwilą zapisania w widocznym miejscu przez przewodniczącego zespołu nadzorującego czasu rozpoczęcia i zakończenia pracy.

1)      W czasie rwania sprawdzianu uczniowie nie powinni opuszczać sali. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący zespołu nadzorującego może zezwolić uczniowi na opuszczenie sali, po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się ucznia z innymi osobami, z wyjątkiem osób udzielających pomocy medycznej.

2)      W czasie trwania sprawdzianu w sali mogą przebywać wyłącznie uczniowie, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, osoby wchodzące w skład zespołu nadzorującego oraz osoby, o których mowa w rozdz. VII §3 pkt. 1.

3)      W czasie trwania sprawdzianu uczniom nie udziela się żadnych wyjaśnień dotyczących zadań ani ich nie komentuje.

16. W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez ucznia lub jeżeli uczeń zakłóca prawidłowy przebieg sprawdzianu w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia pracę tego ucznia i przerywa jego sprawdzian. Informację o unieważnieniu pracy ucznia i przerwaniu sprawdzianu zamieszcza się w protokole, o którym mowa w §40rozdz. 2 pkt. 21.

17. Uczeń może uzyskać na sprawdzianie maksymalnie 40 punktów.

1)      Prace na egzamin sprawdzają egzaminatorzy wpisani do ewidencji egzaminatorów, powołani przez dyrektora komisji okręgowej. Wynik sprawdzianu ustala komisja okręgowa na podstawie liczby punktów przyznanych przez egzaminatorów.

2)      Wynik sprawdzianu ustalony przez komisję okręgową jest ostateczny.

18 Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu
w ustalonym terminie albo przerwał sprawdzian, przystępuje do sprawdzianu
w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż
do 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.

1)      Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnia klasę odpowiednio szkoły podstawowej oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku.

2)      W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.

19. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom)
do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.

20. Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły. W wyniku sprawdzianu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.

1)      Wyniki sprawdzianu są wyrażane w procentach i obejmują:

1) wynik z części pierwszej, z wyszczególnieniem wyniku z języka polskiego i wyniku z matematyki;

2) wynik z części drugiej.

2)      Wynik sprawdzianu oraz zaświadczenie o szczegółowych wynikach sprawdzianu
dla każdego ucznia komisja okręgowa przekazuje do szkoły nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno – wychowawczych, a w przypadku, o którym mowa w pkt. 18  – do dnia 31 sierpnia danego roku.

3)      Zaświadczenie, o którym mowa w pkt. 20.1  dyrektor szkoły przekazuje uczniowi
lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).

21. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego sporządza protokół przebiegu sprawdzianu. Protokół podpisują przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego oraz przewodniczący  sal, w których odbywa się egzamin.

1)      Protokół, o którym mowa w pkt. 21, przekazuje się niezwłocznie do komisji okręgowej.

2)      Dokumentację sprawdzianu przechowuje komisja okręgowa przez okres 6 miesięcy.

3)      Dokumentację sprawdzianu przechowuje się wg zasad określonych w odrębnych przepisach.

 

Rozdz. 3

 

Przepisy wspólne dla sprawdzianu i egzaminów

 

1. Obserwatorami sprawdzianu mogą być:

1)      delegowani pracownicy ministerstwa obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;

2)      delegowani pracownicy Komisji Centralnej i komisji okręgowej;

3)      delegowani pracownicy ministerstw obsługujących ministrów właściwych
dla zawodów;

4)      delegowani przedstawiciele organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę, szkół wyższych i placówek doskonalenia nauczycieli,
a w przypadku egzaminu zawodowego także delegowani przedstawiciele pracodawców, upoważnieni przez dyrektora komisji okręgowej.

Dyrektor komisji okręgowej może powołać, w szczególności spośród nauczycieli, ekspertów sprawdzających prawidłowość przebiegu sprawdzianu w danej szkole.

 

2. Osoby, o których mowa w pkt. 1, nie uczestniczą w przeprowadzaniu sprawdzianu.

 

3. Uczeń lub absolwent, który jest chory, w czasie trwania sprawdzianu może korzystać
ze sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę.

 

  1. Uczeń lub absolwent może, w terminie 2 dni od daty odpowiedniego sprawdzianu zgłosić zastrzeżenia do dyrektora komisji okręgowej, jeżeli uzna, że w trakcie sprawdzianu albo egzaminu zostały naruszone przepisy dotyczące jego przeprowadzania.

1)      Dyrektor komisji okręgowej rozpatruje zgłoszone zastrzeżenia w terminie 7 dni
od daty ich otrzymania. Rozstrzygnięcie dyrektora komisji okręgowej jest ostateczne.

2)      W razie stwierdzenia naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania sprawdzianu, na skutek zastrzeżeń, o których mowa w pkt. 4 lub z urzędu, dyrektor komisji okręgowej, w porozumieniu z dyrektorem Komisji Centralnej, może unieważnić dany sprawdzian i zarządzić jego ponowne przeprowadzenie, jeżeli to naruszenie mogło wpłynąć na wynik danego sprawdzianu. Unieważnienie może nastąpić w stosunku do wszystkich uczniów albo absolwentów w poszczególnych szkołach, placówkach, a także w stosunku do poszczególnych uczniów
albo absolwentów.

3)      W przypadku niemożności ustalenia wyników sprawdzianu, z powodu zaginięcia
lub zniszczenia arkuszy egzaminacyjnych, kart odpowiedzi lub kart obserwacji, dyrektor komisji okręgowej, w porozumieniu z dyrektorem Komisji Centralnej, unieważnia sprawdzian danych uczniów albo absolwentów i zarządza jego ponowne przeprowadzenie.

4)      W przypadku stwierdzenia podczas sprawdzania arkuszy egzaminacyjnych niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez uczniów albo absolwentów dyrektor komisji okręgowej, w porozumieniu z dyrektorem Komisji Centralnej, unieważnia sprawdzian tych uczniów albo absolwentów i zarządza jego ponowne przeprowadzenie.

5)      Termin ponownego sprawdzianu, dla osób o których mowa w pkt. 4 ust.2.3.4 ustala dyrektor Komisji Centralnej.

 

5. Zestawy zadań dla sprawdzianu oraz materiały multimedialne do przeprowadzenia sprawdzianu są przygotowywane, przechowywane i przekazywane w warunkach uniemożliwiających ich nieuprawnione ujawnienie.

1)      W przypadku nieuprawnionego ujawnienia zestawów zadań, zbiorów zestawów zadań egzaminacyjnych, arkuszy egzaminacyjnych lub arkuszy obserwacji oraz materiałów multimedialnych decyzje co do dalszego przebiegu sprawdzianu podejmuje dyrektor Komisji Centralnej.

 

 

§ 11

 

 

EWALUACJA WSO

 

  1. Pod koniec każdego roku szkolnego dokonywana jest ewaluacja WSO na podstawie pomiaru dokonanego przez ankiety skierowane do nauczycieli, uczniów i rodziców.
  2. Ewaluacji systemu oceniania dokonuje się na posiedzeniu Rady Pedagogicznej
    po zakończeniu roku szkolnego.

 

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 20 listopada 2013 19:34
Dokument wprowadzony do BIP przez: Teresa Bąbel
Ilość wyświetleń: 754
20 listopada 2013 19:34 (Teresa Bąbel) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)